Nittedal har en befolkning med større andel barn enn gjennomsnittet av norske kommuner. Det er viktig å slutte opp om både kommunens og frivilliges arbeid for barne og ungdomsaktiviteter i Nittedal, både idrett og kultur.
Nittedal MDG ønsker møteplasser av ulik art for at blant andre ungdom og unge voksne skal ha steder å treffes.
Idrett, kultur og aktiviteter for barn og unge bør ikke ute lukke noen av økonomiske grunner, og bør også innrettes slik at det bidrar til integrering av mennesker med ulik bak grunn.
I nær tilknytning til skolene vil vi jobbe for at det anlegges skolehager for å kunne styrke den praktiske kunnskapen om matproduksjon og matlaging.
Videre vil vi ta naturen i bruk i forbindelse med under visning om klima og naturmangfold.
Det er viktig at barna lærer seg å forstå og sette pris på naturen og hvordan vi påvirker den.
Planlagte endringer i skolesektoren vil medføre større undervisningsenheter. Dette kan komme til å øke behovet for stillingsressurser til skolene knyttet til oppfølging av det sosiale miljøet, noe som i sin tur vil kunne redusere forventet innsparingsgevinst. Kommunen må følge opp dette etter hvert som tiltakene realiseres.
Kulturminner, landskap så vel som bygninger og konstruksjoner som er med på å fortelle bygdas historie er av stor verdi og må varetas. Arealplaner og vedtak må vektlegge dette. Miljøpartiet De Grønne er bekymret for tapet og for fallet av kulturminner som har foregått over mange år i kommunen. Et eksempel fra de siste fire år er kommunens riving av Gamle Glittre ved Hakadal kirke, som Senterpartiet og MDG kjempet for å få bevart.
• Virksomheten ved Gnisten i Hakadal er verdifull for integrering og rehabilitering og er et kommunalt tiltak som må ivaretas.
• Både private og kommunale barnehager har en plass i Nittedal. Kommunen må arbeide for at innbyggerne kan få tilbud om barnehageplass i sitt lokalmiljø.
• Lærerressurser per elev og ressurser til undervisnings materiell, inventar og utstyr bør økes så langt kommunens økonomi tillater det.
• Ungdomsskolene skal ha tilbud om opplæring i både fransk og tysk.
• Kommunen må ta et ansvar for at de synlige sporene av bygdas historie ikke går tapt