Kultur og kulturminner

Kulturminner, landskap så vel som bygninger og konstruksjoner som er med på å fortelle bygdas historie, er av stor verdi og må ivaretas. Miljøpartiet De Grønne er bekymret for tapet og forfallet av kulturminner som har foregått over mange år i kommunen, og vi jobber for å snu dette. 1880-bygget med låve og stabbur ved Hagen skole, typisk for datidens skolebygg, er et godt eksempel på et viktig kulturminne som nylig er midlertidig reddet etter vårt initiativ. Kommunen ville gjøre det om til privatbolig og selge det, men i handlingsplanen i budsjettet i fjor, greide MDG å få det politiske flertallet med på å bevare bygget som et bygdetun og øke alle aktivitetene der. Nå er krefter i gang for å prosjektere et bygdetun for bygda vår. Det hele kan likevel strande hvis kommunen ikke ser verdien og bygget legges ut for salg.

• Kommunen må ta et ansvar for at de synlige sporene av bygdas historie ikke går tapt.

• Vi må ha klare regler og retningslinjer som ivaretar vern av vår kulturarv, og som følges opp politisk og administrativt hvor dette kommer tydelig fram i kommuneplan- og kulturminneplanen.

• Vårt fotavtrykk overfor klima og natur skal med i avveiningene når avgjørelser tas.

• Det må bevilges penger til restaurering og vedlikehold av våre verneverdige kirker.

• Kommunen må påse at målene i kulturminneplanen overholdes.

• Det må legges til rette for lett tilgang til informasjon og kunnskap om hvordan vi tar vare på kulturminnene.

• Lag og foreninger som bidrar med kurs og ekskursjoner med kulturminnevern må få økonomisk støtte.

• Kulturminner skal brukes bevisst i opplæringsøyemed.

• 1880-bygget, den tidligere skolen med tun og matjord, skal bevares videre og gjøres til Nittedals bygdetun.

• Kommunen skal aktivt søke på tilskuddsordninger for kulturminner og kulturmiljøer.