Oppvekst

Nittedal har en befolkning med en større andel barn enn gjennomsnittet av norske kommuner. Det er viktig å støtte opp om både kommunens og frivilliges arbeid for barne- og ungdomsaktiviteter i Nittedal, både idrett og kultur.

Nittedal MDG ønsker møteplasser av ulik art for at ungdom og unge voksne skal ha steder å treffes. Idrett, kultur og aktiviteter for barn og unge bør ikke utelukke noen av økonomiske grunner, og bør også innrettes slik at det bidrar til integrering av mennesker med ulik bakgrunn.

Vi vil ta naturen i bruk i forbindelse med undervisning om klima og naturmangfold. Det er viktig at barna lærer seg å forstå og sette pris på naturen og hvordan vi påvirker den, både i skole og barnehage.

Barnehagene

Vi trenger gode team rundt barna. Både private og kommunale barnehager har en plass i Nittedal. Nittedal bruker lite penger på barnehage og har få ansatte per barn i kommunale barnehager. Fordi kommunene beregner tilskuddet til private barnehager på bakgrunn av utgiftene til de kommunale, blir det tilsvarende lave tilskudd til de private.

Nittedal MDG mener at vi må bruke mer penger på lønnsmidler til de barnehageansatte slik at det er nok voksne til å ta barn med på tur, trøste, gi oppmerksomhet og tilpasse lek til ulike behov. Muligheten for utflukt til biblioteket, til lekeplasser og i naturen er svært viktig når vi vet at flere barnehager i Nittedal har for små utearealer som dermed alene ikke gir den muligheten til lek og fysisk aktivitet som er nødvendig for barn.

Barnehagene må alltid ha råd til å leie inn vikar ved sykemelding. MDG vil:

• At innbyggerne skal ha tilbud om barnehageplass i sitt lokalmiljø.

• Ha gode utearealer.

• Ha god voksentetthet, og ansatte med god kompetanse.

Skolene

Nittedal klarer nå så vidt å oppnå lærernormen, etter å ha ligget under i flere år. Nå har vi derimot få miljøarbeidere, spesialpedagoger, psykologer, og vi oppnår heller ikke normen for helsesykepleiere. Noen av skolegårdene våre gir dårlig stimulans og lite spenning for elevene. Skolebibliotek og utflukter blir det lite av. Er skoleturen til biblioteket utover gåavstand, blir rutebuss eneste alternativ. Dette tar tid, og det er ingen overgang ved riksvei 4. MDG vil jobbe for:

• At det anlegges skolehager i nær tilknytning til skolene for å kunne styrke den praktiske kunnskapen om matproduksjon og matlaging.

• Tilfredsstille lærernormen.

• Ressurser til undervisningsmateriell, inventar og utstyr må økes.

• God tilgang på psykolog og helsesykepleier på skolen.

• Stimulerende utearealer; en skolegård med mange aktivitetsmuligheter, koselige sitteplasser og et grønt og variert miljø.

• Styrke kontinuitet og fordypning i undervisningen og redusere den overdrevne bruken av prestasjonsmåling, rangering og krav til rapportering.

• Ungdomsskolene skal ha tilbud om opplæring i minst to fremmedspråk i tillegg til engelsk.

• Første skoleår skal være en forlengelse av barnehagen, med vekt på lek og sosial kompetanse.

• Innføre leksefri fra 1.- til 4. klasse.

• Gi alle barn mulighet til å delta på skoleaktiviteter og skoleturer uavhengig av økonomi.

• Styrke/gjeninnføre skolebibliotektjenesten og sette opp busser med hyppige avganger til hovedbiblioteket på Flammen.

• Styrke kunnskap om psykisk helse, likeverd, mangfold, kjønn og seksualitet.

Barnevern

Barneverntjenesten må følges opp for å sikre at det er rammebetingelser som gir mulighet til å gi barn og barnefamilier, også de med store behov, kompetente hjelpetiltak. Dette vil forebygge behovet for å flytte barn ut av hjemmet både akutt og mer permanent. Tjenesten må ivaretas med nok medarbeidere som har særskilt kompetanse på gode endringsprosesser i familier. Tjenesten som helhet må ha tilgang på ressurser for kontinuerlig faglig utvikling.