• Nittedal kommune må kreve overfor relevante beslutningstakere at tettbygde strøk i Nittedal må få et effektivt kollektivtransporttilbud til Oslo og andre kommuner på Nedre Romerike.
• Den nye direkteruten Nittedal – Lørenskog har endestopp ved Rotnes i Nittedal, ved rv. 4. Kommunen må arbeide for å få endestoppet lagt til Hakadal eller til Nittedal stasjon.
• Hakadal må få hyppigere og bedre koordinert busstransport som forbinder dagens to endeholdeplasser på Kongskog og Hellerudhaugen samt øke hyppigheten også uten om rushtidene.
• Ved veibygging og veirehabilitering i Nittedal må det gis plass for gående og syklende.
• Nittedal MDG ønsker en under/overgang mellom Tumyr veien og Vestliveien ved Nittedal stasjon, som vil forkorte gang veien mellom områdene med cirka 2 km.
• Dersom planlagt skole på Elvetangen skal føre til at flere elever går til skolen, må aktuelle skoleveier sikres med gang og sykkelvei (f.eks. Sagstuveien fra Hakadal stasjon til riksvei 4).
• Det må etableres sikker overgang over riksvei 4 foran rådhuset.
• Nittedal MDG vil jobbe for innfartsparkeringer i umiddelbar nærhet til kollektivtrafikk som et av flere tiltak for å redusere bilbruk.
• Innfartsparkering bør være i parkeringshus for å unngå å bruke store arealer. Ved rådhuset må parkeringshus anlegges for å verne matjord.
• Nittedal kommune skal legge til rette for bruk av utslipps frie kjøretøy, blant annet ved å kreve (som regulerings myndighet) at det blir bygget lade og fyllestasjoner ved knutepunkter, kjøpesentre osv. inkludert ved egen bygningsmasse. Det samme gjelder for sikker oppbevaring og lading av elektriske sykler. Det er rett og rimelig at forbruk eren selv betaler for oppbevaring og det faktiske forbruket.
• Nittedal MDG ønsker ikke flytting, omlegging eller utvidelse av riksvei 4, men at veitrafikken reduseres gjennom fortrinnsvis å bygge ut effektive, skinnegående samferdselsløsninger til både Oslo og Nedre Romerike. En be grenset veiutvidelse må bare finne sted om det gjelder kollektivfelt og om det vil gi reelt raskere fremkommelighet for kollektivtrafikken når hele transportstrekningen Nittedal- Oslo ses under ett.