Samferdsel

 

Utviklingen i Nittedal må sees i sammenheng med Akershus og Oslo, hvor mange av oss arbeider, går på skole, får sykehusbehandling og andre offentlige tjenester. I fremtidens samfunn må folk få kortest mulige avstander mellom boliger, kollektivtilbud, barnehager, nærbutikker i nabolaget – og levende lokalsamfunn.

All økning i persontransport i Akershus skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange. For å redusere dagens biltrafikk må det satses på effektive, moderne og raske kollektivløsninger, først og fremst baneløsninger. Tungtransport fra Gjøvikregionen og Raufoss må over på bane. Nesten alt som produseres der skal uansett videre til Europa.

MDG stemte imot Bjørnholtlia. Vi ønsker å ta denne utbyggingen ut av kommuneplanen da det er dårlig kollektivtilbud her og det mangler bussruter til togstasjonene. Feltutbyggingen vil bidra til mye biltrafikk fra Nittedal til Oslo og Romerike. Langs Gamleveien (i øst) har et betydelig antall innbyggere ingen kollektivdekning, for eksempel til Hakadal stasjon. Dette øker bilbruken.

Buss og togtransport må sikres god fremkommelighet, hyppige avganger og ha priser som gjør at folk velger kollektivtransport. Nittedal kommune må arbeide for at bussdriften fra Nittedal til Oslo, Lillestrøm og Lørenskog og internt i Nittedal må effektiviseres for å redusere reisetiden.

Miljøpartiet De Grønne vil prioritere et sammenhengende nett av separate sykkelveier som gjør det mulig å sykle mellom Oslo sentrum og tettsteder i Akershus på en enkel måte. Arealplanlegging må gjøres slik at det blir mindre behov for bil. Det bør også være sykkelparkering ved alle togstasjoner og knutepunkt for kollektivtransport.

• Nittedal kommune må kreve at tettbygde strøk i Nittedal får et effektivt kollektivtransporttilbud til Oslo og andre kommuner på Nedre Romerike.

• Den nye direkteruten Nittedal – Lørenskog har endestopp ved Rotnes i Nittedal, ved riksvei 4. Kommunen må arbeide for å få endestoppet lagt til Nittedal stasjon.

• Hakadal må få hyppigere og bedre koordinert busstransport som forbinder dagens to endeholdeplasser på Kongskog og Hellerudhaugen, samt øke hyppigheten også utenom rushtidene.

• Ved veibygging og veirehabilitering i Nittedal må det gis plass for gående og syklende.

• Nittedal MDG ønsker en under-/overgang mellom Tumyrveien og Vestliveien ved Nittedal stasjon, som vil forkorte gangveien mellom områdene med cirka to kilometer.

• Aktuelle skoleveier til Elvetangen må sikres med gang- og sykkelvei (f.eks. Sagstuveien fra Hakadal stasjon til riksvei 4).

• Det må etableres sikker overgang over riksvei 4 foran rådhuset.

• Nittedal kommune skal legge til rette for bruk av utslippsfrie kjøretøy, blant annet ved å kreve (som reguleringsmyndighet) at det blir bygget ladestasjoner ved knutepunkter, kjøpesentre og kommunale bygg.

• Nittedal MDG ønsker ikke flytting, omlegging eller utvidelse av riksvei 4, men at veitrafikken reduseres gjennom å bygge ut effektive, skinnegående samferdselsløsninger til både Oslo og Nedre Romerike.

• Alle nye kommunale kjøretøy, både til person- og varetransport, skal være nullutslippskjøretøy.

• Alle innkjøp av transporttjenester i kommunal regi skal stille krav om nullutslippskjøretøy.

• Kommunens ladestrategi oppdateres med langt mer omfattende støtteordninger til borettslag og sameier.